Kostcirkeln


Diskuterade GI tillsammans med två vänner igår, och fick en hel del tankeväckande ord att fundera över. Problemet med alla dieter/koster/bantningsmetoder är ju att man så småningom kommer till att vilja äta "normalt" igen, d.v.s. unna sig kolhydrater i fallet med GI. Visst, det ska jag inte förneka - man måste äta lite av varje, precis som man fått lära sig från barnsben att äta från hela kostcirkeln. Och man bör vara försiktig när man helt väljer bort kolhydrater, även om det bara är för en kort tid. Jag blev faktiskt lite nedslagen av att höra dem säga detta, hur sant det än må vara. För faktum är att jag mår mycket bättre nu, sover som en stock och vaknar pigg (vilket aldrig hänt annars) - och att riskera att gå tillbaka till att vara en hemsk morgonsur människa som kan sova 12 timmar i sträck utan problem är ingenting jag vill.

Och så fick jag lösningen av dem - som tycks hur enkelt som helst. Ät ordentligt med nyttig mat under dagen, allt enligt kostcirkeln, men uteslut kolhydrater på kvällen. Så när det blir dags för mig att börja kämpa för att behålla min vikt så är det det jag funderar på att göra. För tro mig, tack vare att jag provat på GI så har jag upptäckt hur pigg och glad jag egentligen kan vara - utan att behöva hälla i mig tre koppar kaffe först!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0