Början på dag 9


Dagarna tycks bara rulla på, när det fortfarande känns som om jag precis börjat äta GI. Hursomhelst, jag ska inte bli någon tidsfilosof nu, helt fel forum!

Frukost: Två ägg och kaffe
Lunch: Grillad kyckling med keso
Middag: Kommer till att bli en överraskning

Lunchen var till skillnad från igår hyfsat mättande, den där skinksalladen kommer det nog till att dröja innan jag gör om. Det är ju det som jag i alla fall tycker är det bästa med GI-metoden, man kan fortfarande äta hyfsat normalt, bara man byter ut kolhydrater mot keso eller sallad. Klart att det blir trixigt på andra sätt, men det fungerar ändå så pass problemfritt att jag inte behöver lägga alltför mycket tid på att planera längre. Och nu har jag börjat förstå hur stora mina portioner tidigare e g e n t l i g e n var. Om jag förklarar så här: Jag äter ungefär lika mycket (om inte mindre) kött nu bara det att den del av tallriken som bestod av pasta/ris/potatis nu är tom - och jag blir ändå mätt!

De första dagarna satt jag konstant och läste igenom olika recept för att se vad för råvaror som är bra att ha hemma, men nu har den paniken lossnat lite och jag behöver inte skriva ner menyn för hela veckan (även om jag får säga att lite planering alltid är bra) och om jag inte ska äta hemma (som ikväll, därav "överraskningen") så behöver det inte betyda några större bekymmer.

Den knepiga kycklingssalladen
Fast jag måste bara berätta om hur det gick när jag för en gångs skull skulle äta lunch ute, tillsammans med några kompisar. Efter att ha skummat igenom menyn så insåg jag att det enda som fanns där som var hyfsat GI-vänligt var kycklingssalladen, och när jag skulle beställa fick jag frågan vad jag ville ha till. Mitt dumma nöt trodde att det inte skulle gå att bara få själva kycklingen och salladen, så jag sa "cous-cous". Fråga mig inte varför, men jag ångrar mig grymt i efterhand. Den följande halvtimmen fick jag försöka pilla bort de där minimala små kornen från kycklingen, samtidigt som jag försökte göra det så pass diskret så att inte någon av de andra undrade om jag fått en knäpp eller fått någon ologisk bakterieskräck eller något i den stilen...

Halkade precis över ett spännande recept som jag ska försöka laga till någon av de närmaste dagarna, verkar lätt som en plätt:

Kycklingsallad för 1 pers





Ingredienser:                                                                                          
250 g grillad kyckling                                                                             
150 g gröna salladsblad                                                                      
30 g riven parmesan                                                                              
                                                                                                                    
Dressing:
0,5 msk olivolja
1 msk vinäger
1 tsk dijonsenap
Salt och peppar

Kommentarer
Postat av: Marie

har precis hittat till din blogg! Intressant att du precis börjat med gi och får höra hur det går för dig. Jag ska testa gi för skojs skull nu jag med, har alltid varit skeptisk och är väl det fortfarande. Har testat viktväktarna, men det funkar bara inte, slutar alltid med att suget efter något sött tar överhanden. Känner så igen mig i din beskrivning; man har några trivselkilon som finns där som eg inte är ett överhängande problem, vissa dagar känns det helt ok men vissa dgr känns dom blä. Detta blev långt, ville bara säga att du är mycket duktig!

2008-09-27 @ 13:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0