Dag 12


Frukost: 2 kokta ägg och kaffe
Mellanmål: Räknas kaffe? Hm
Lunch: Ett stekt ägg och ett halvt paket bacon (typ sådär.. 65 gram, vad det nu innebär)

Gram, vikt, kcal och energivärde, vad är det?
Alltså, jag har inte den blekaste susning om vilka produkter som innehåller vilka kalorier, och vilken mängd kalorier man förväntas äta per dag antingen för att gå ner eller hålla sin nuvarande vikt. Därutöver, vilket faktiskt är lite illa, är att jag aldrig haft någon koll på vad som är en normal mängd portion (alltså nu pratar vi om gram och sånt) utan har bara ätit på efter hur mycket jag vill ha. Men nu börjar jag så smått att fatta galoppen. Säg 100 g kött, det är lagom just nu åtminstone. (Det innebär tyvärr att jag har ätit dubbelt så mycket kött + kolhydrater i vanliga fall - då är det kanske inte så mystiskt varför jag aldrig tycktes kunna gå ner i vikt?) När jag åt min lunch för en stund sedan så kollade jag faktiskt hur mycket bacon ett paket innehåller, och när jag räknade ut att det sammanlagt rörde sig om 65 gram så kändes det faktiskt lite bättre att äta den portion lunch jag lagt upp på tallriken. Det känns ju flottigt med bacon, även efter att man torkat av bitarna på hushållspapper, så det är ju ytterligare en anledning till varför det kändes som att man åt rätt mycket.

Dags för morgonpromenader?
Visst, det kändes bra att ha gått den vanliga rundan på 3,5 km i förmiddags, men när jag var tillbaka igen så började jag fundera på inte hur mycket energi man förbrukat - utan vad för energi. Det känns ju rätt så meningslöst att ut och gå bara en timme efter frukost om det är så att man enbart förbrukar de två kokta äggen och inte det man vill åt - fettet. Visst, huvudsaken är ju att man rör på sig, och därigenom får lite bättre vanor och kanske också lite bättre förbränning i kroppen, men man vill ju gärna att motionen ska vara effektiv! Så jag funderar på att ändra om morgonrutinerna lite, kanske ta en kopp kaffe först, sedan ut och gå, för att sedan varva ner lite för att kunna äta sin frukost med gott samvete. Sedan återstår ju visserligen en viktig fråga: Kommer detta någonsin till att hända? Jag kan inte minnas att jag någonsin gått en morgonpromenad innan frukost.

Först hade jag faktiskt inte alls tänkt tanken på att upprätta något slags schema eller någon rutin för att motionera under tiden jag äter GI, det enda jag hade i huvudet var alla recept och vad jag kunde/inte kunde äta - men motion tycker jag är bra på två olika sätt: 1) Man får automatiskt bättre vanor och mår lite bättre 2) Man sporras att hålla sin kost istället för att börja fuska - just för att man inte vill sabba det eventuella resultatet av allt ens slit. Detta är ett rätt strongt påstående, för om ni läst föregående inlägg så förstår ni att jag inte är någon direkt atlet... haha.

Kommentarer
Postat av: ida

Hi hi, nej kanske ingen atlet men kanske kan bli? Håller med dig om sporrande motion, ibland är man bara lite lat. jag tror simning hade passat diG!!

2008-09-29 @ 18:22:58
Postat av: Susanne

Ja, är det rena tillfälligheter eller hur är det egentligen...hmm...



Men, GI passar mig perfekt så jag tänker köra stenhårt nu!



Lycka till, till oss båda liksom!! :-)

2008-09-30 @ 09:54:29
URL: http://blogg.passagen.se/mjau-mjau

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0