Helgen som gått


...har varit tidvis helt ok och tidvis en ren katastrof.

Lördag (dag 10)
Frukost: 2 kokta ägg med kaffe
Mellanmål: Skinksnittar med ost (egenkomponerad à la Anna)
Lunch: Tonfisksallad
Middag: Köttbullar med wokade grönsaker
Fusk under kvällen: Ca 3 portioner (i små skålar, men det bortförklarar väl egentligen ingenting) glass tillsammans med vad som kan sammanlagt ha varit en flaska vin
Motion: Noll

Söndag (dag 11) 
Frukost: Två kokta ägg med kaffe
Lunch: Uteblev p.g.a sen frukost
Middag: Grönpepparkyckling i gryta tillsammans med kokta grönsaker
Motion: Noll

Den där glassen skulle jag bara ha
Det roliga med alltihopa är att jag inte är någon glass-människa. Jag är chokladberoende och tidvis också ett chipsfreak, men äter egentligen bara glass när det bjuds. (Och då sambon är glassälskare så får jag väl ställa upp då och då också, för sällskapets skull :p ) När glassen ställdes fram som efterrätt så var det däremot ingen tvekan - jag skulle ha glass. Varför vet jag egentligen inte, jag är inte direkt förälskad i glass och jag kände inte något sug efter något sött heller. Det kommer nog till att förbli ett mysterium ett tag, och under tiden så får jag försöka att behärska mig inför sötsakerna. 

Den improviserade tonfisksalladen
Lördagens lunch var faktiskt väldigt efterlängtad, har inte ätit något med tonfisk sedan starten. Men mitt krav när jag ska äta tonfisksallad är att jag måste få bort kattmatskänslan, vilket innebär att jag rör ihop det till en god smet tillsammans med créme fraiche och lite kryddor. Det är världens enklaste att göra, bara ta så mycket av var sak som man önskar, smaka av och duka upp till mat! Men när jag öppnade kylskåpet (var i föräldrahemmet) så slocknade hoppet i mina ögon. De hade ingen creme fraiche! Resultatet blev att (som sagt, jag måste ju röra ihop det med nånting!) jag rörde ihop tonfisken med naturell yoghurt. Utöver det så fanns det inte något större utbud av sallad, det enda jag hittade var vitkål och paprika... Och sedan ställde jag det i kylskåpet tillsammans med resten av sällskapets mackor tills dess att vi åkte iväg ut på utflykt. 

Och hur tror ni att det såg ut när jag öppnade locket till burken med tonfisksallad en timme senare? Det såg nästan äckligare ut än kattmat, när yoghurten skärt sig och tonfisken simmade runt mellan vitkåls- och paprikabitar. Jag lämnade hälften av innehåll åt sitt öde. Snacka om att jag satt med tiggande ögon när de andra smaskade på vitt fransbröd med pepparsalami och brieost! OMG vilken plåga! 

Idé till mellanmål
Helt plötsligt slog det mig, att jag faktiskt kan fixa till något jättegott till mellanmål, för att kunna variera mig mellan smoothies, tomater med keso och pistaschnötter - Skinksnittar! Blev helt salig när jag kom på det och insåg vilka möjligheter som finns till variation! Problemet med mellanmålen är ju annars att det nästan känns som att det behövs ett bröd för att "hålla upp påläggen", om ni förstår hur jag menar. Men genom att rulla ihop en skinka och stoppa ner vad man nu känner för att ha som innehåll så är ju problemet löst! (Det var ju löjligt enkelt nu när man tänker efter)

Sitter i skrivande stund och funderar på vad jag kan ha till mellanmål nu ikväll, kanske pepparsalami med brieost och dijonsenap? Eller varför inte ädelost och sallad? You name it! 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0