Nystart på nytt sätt


Efter att ha försvunnit från bloggen i lite mer än en vecka så är jag till slut tillbaka. Jag har gått och tänkt att jag skulle skriva något nytt inlägg här på bloggen väldigt länge, det känns nästan som om datorn har blängt argt på mig för att jag inte tar mig i kragen och kommer igång med både skrivandet och motivationen igen. Och varje gång jag satt mig ner vid datorn för att äntligen skriva ner mina misstag och även det som jag lyckats med så har jag i sista sekund ändrat mig. För hur kul kan det vara att läsa en viktblogg där personen i fråga vacklar i motivation?

Sen senast så har en hel del hänt, efter ytterligare en katastrofhelg då jag åt alltför mycket av alltför mycket onyttigheter - och resterande tid har sedan gått till att bli av med den vikt som jag lyckades samla på mig under bara tre dagars tid. När jag äntligen hade lyckats sansa mig lite så förstod jag att jag behövde tänka om - för jag tror att jag förbjöd alldeles för mycket för mig själv - och då när jag inte lyckades med det jag ville så blev jag helt apatisk och allting eskalerade i ett fruktansvärt krängande då jag försökte bortförklara det för mig själv med att "det är ju lika bra att passa på att äta allting det jag inte får och sätta igång igen på måndag." Resultat blev ju istället att jag efter den helgen har kämpat för att komma ner till utgångsvikten på runt 70 kg.

Därför har jag funderat, funderat och funderat och kommit på en liten annorlunda strategi för att komma igång och få det till att kännas rimligt/roligt igen.

Mina nya regler ser ut så här:
* Äpplen är ok att äta, en eller två om dagen
* Jag får lov att äta kolhydrater, antingen till frukost i form av havregrynsgröt eller i form av ett grovt bröd till lunch
* Även om det är bra om jag kommer igång med motionerandet igen så är det allra viktigaste att jag kommer ut två gånger per dag med vovven - även om det inte är det mest ultimata om målet är att gå ner i vikt
* Jag får inte lov att bli nedstämd om vägningen nästa torsdag inte skulle visa på ett minus, utan målet är istället att äta hälsosamt och i lagom mängder.
* Efter middagen runt sextiden på kvällen så ska jag inte äta någonting mer, förutom möjligtvis en kopp te.

Såhär ser det alltså ut just nu, jag försöker se min plan som en strategi för att äta hälsosamt snarare än för att försöka gå ner i vikt (även om det är det som bloggen ursprungligen handlade om). Bevisligen så har jag ju lyckats gå ner 4 kg på runt en månad, däremot så har jag hamnat på en läskig viktplatå där det inte verkar hända så mycket mer, men för att inte tappa gnistan så måste jag för tillfället ändra fokus helt.

Kommentarer
Postat av: emmy

Det låter som om du har en bra plan! Det där med att inte äta för sent på kvällen kör jag oxå stenhårt med, sove mycket bättre om man inte går o lägger sig proppmätt! Kram

2008-10-27 @ 21:57:27
URL: http://smaljeans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0