Bloggens syfte


GI-METODEN
Enkelt sagt handlar denna blogg om GI, och ett experiment under två veckors tid för att se om denna metod kan fungera för egen del. I skrivande stund är jag inne på dag tre och väntar minst sagt med spänning tills nästa vecka då en vägning kanske kan avslöja en eventuell effekt.

MÅL
Mitt BMI ligger på 25,3, vilket innebär att jag ligger obehagligt nära det som kallas "övervikt". Jämfört med många andra som skriver om sin kamp mot vikten på olika bloggar så kan inte jag påstå att en viktnedgång för egen del är särskilt nödvändigt, jag har egentligen ingenting att gnälla över. Men ändå, det som jag själv har känt som jobbigt under en tid, och då även gnäller över, är känslan över att jag genom ett mindre intag av mat och mer motion inte tycks rubba de få extrakilon jag har. Jag pendlar mellan att vara nöjd med min kropp till att tycka att jag känner mig som en blåval i gamla jeans som satt som en smäck för något år sedan. Mitt mål är att återgå till den vikt som jag trivdes så bra med tidigare, vilket innebär att jag behöver gå ner från 74 till 69 kg, alltså 5 kg. Inte så svårt, kanske några tänker. Jo, så förbannat, om ni frågar mig.  

BAKGRUND
För två år sedan höll jag mig vid en vikt som jag var väldigt nöjd med, jag kunde utan större svårigheter köpa jeans på JC, även om provrumsskräcken alltid infann sig och jag ibland blev missnöjd över vilken storlek jag hade. Sedan smög sig sakta men säkert några sambokilon på sig och efter en sommar då jag nästan enbart gått runt i kjol eller klänning insåg jag med skräck att de jeans jag haft på mig före sommaren inte gick att knäppa ordentligt, än mindre sitta i!

För att komma åt problemet tänkte jag lösa det genom att börja motionera, något som jag inte gjort sedan gymnasiet. Det resulterade i att jag i princip varje dag under hösten gick ut och motionerade, fram tills i december då jag ställde mig på vågen och insåg att det inte förändrat NÅGONTING. Detta resulterade i något liknande total resignation, och mina tankar gick i banor som t.ex. "Om allt mitt slit inte gjort någon skillnad, varför då fortsätta kämpa?"

MATVANOR
När jag i efterhand har försökt att analysera varför jag dels gått upp och varför motionerande/klassisk bantning à la mindre portioner inte gett någon utdelning så har jag kommit fram till lite olika saker. Jag, i alla fall enligt mig själv, äter inga stora mängder mat per dag, äter knappt aldrig godis/läsk. Däremot äter jag aldrig frukost, en knapphändig lunch - för att sedan vräka i mig en god middag där jag ibland tar två portioner och gärna tar en kvällsmacka. En stor möjlighet är att jag har tvingat in min kropp på svält under dagen, vilket innebär att min kropp samlar på sig all den onyttiga mat som intas på kvällen, då dessutom förbränningen minskar i takt.

FÖRHOPPNING MED BLOGGEN
Precis som jag tror att många andra känner, så hoppas jag att ni där ute som kanske känner igen er kanske hittar till denna okända blogg och förhoppningsvis tycker att det är intressant att läsa! 

MVH / A   

Kommentarer
Postat av: Spenatsås

Lycka till!! Tror och hoppas att det kommer att gå bra.

2008-09-20 @ 18:55:52
Postat av: ida

Detta var verkligen inspirerande! Jag anar en motiverad tjej som dessutom gärna delar med sig av sina erfarenheter och goda recept!



Jag tror ta mig tusan att jag ska kolla in denna blogg med jämna mellanrum för att kolla hur det går! DU ÄR STARK VÄNNEN =)

2008-09-25 @ 21:16:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0