Summering dag 1 och 2


Alla recepten har jag hämtat från http://www.gi-metoden.nu/  även om jag ändrar efter tycke och smak, något jag antagligen kommer till att göra i allt större utsträckning då jag blir mer och mer säker på matlagningen.

DAG 1
Frukost: 2 kokta ägg och en kopp kaffe
Lunch: Sallad och makrill
Middag: Thaikycklinggryta med keso
Mellanmål på kvällen: Smoothie med blåbär och hallon
Motion: Två halvtimmespromenader med hunden

DAG 2
Frukost: 2 stekta ägg och kaffe
Lunch: Chili con carne
Middag: Grillad kycklingklubba och spenatsås
Mellanmål på kvällen: En näve pistaschnötter
Motion: Två halvtimmespromenader med hunden

REFLEKTIONER
Två dagar in på GI-metoden kändes allting hyfsat bra, förutom lite magvärk på kvällen under dag 2. Det som känts lite omständigt är alla nya recepten men främst egentligen att inhandla matvarorna! Att handla mat för mindre en vecka tog mig en timme inne i affären, då jag sprang runt från hylla till hylla för att hitta alla saker som jag aldrig någonsin köpt innan. Jag kan inte ha sett riktigt klok ut, där sprang jag runt i mina högklackade (som gjorda för att få uppmärksamhet) fram och tillbaka så att den vanliga kunden hann möta mig både en och två gånger då jag var på jakt på gud vet vad, vita bönor kanske..

Själva matlagningen har varit ett intressant kapitel, inte för att recepten är särskilt svåra att följa utan snarare därför att jag aldrig har någon aning om vad resultatet ska bli. När jag lagade till chili con carnen (som jag aldrig lagat innan) tyckte jag det såg snarast motbjudande ut efter halva tiden, men det smakade faktiskt helt ok. Sedan kan man ju inte undgå att tycka att det ser väldigt fattigt ut på tallriken utan varken potatis (som jag älskar i alla dess former) eller ris.

Jag tyckte faktiskt att jag såg en avundsjuk blick hos sambon när jag hällde upp spenatsåsen på tallriken, den smakade faktiskt gudomligt!  Förutom smaken så blev jag även väldigt glad över att inse att det, förutom själva tiden att planera, inte tog så lång tid praktiskt att tillaga den.

Spenatsås för 2 personer
Ingredienser:
200 gr frusen bladspenat
0,3 liter svarta linser, kokta (skippade det själv - därför att jag inte hittade linserna i butiken)
½ kruka färsk basilika (doftar ju underbart ståendes i köket!)
Ca 1½ dl Keldas ostsås
Salt, chilipeppar

Utförande:
Tina bladspenaten och låt det rinna av. Värm upp det i kastrull tillsammans med ostsås och linser. Tillsätt hackad basilika och smaka av med salt och chilipeppar (eller i mitt fall den klassiska svartpepparn!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0